Електронне самоврядування
  • Головна
  • Послуги у Харкові
  • Наші кроки до електронного урядування
    • Єдиний реєстр актів міської ради
    • Карта звернень громадян у Харківську міську раду
    • Електронний документообіг
    • Міська диспетчерська служба
    • Інформаційна система містобудівного кадастру
    • Електронне робоче місце депутату
    • Електронний виконком
    • Погляд в майбутнє
  • Послуги громадянам
  • Послуги підприємцям
  • Форми електронного урядування
  • Нормативна база
Сайт знаходиться на реконструкції
Електронне самоврядування

Форми взаємодії електронного урядування

Головна мета електронного уряду — підвищити ефективність виконавчих функцій держави (особливо надання державних послуг), зробити уряд більш прозорим та підзвітним громадянам і бізнесу.

Однак електронний уряд не обмежується взаємовідносинами держави з громадянами (або бізнесом). Він також має і внутрішній прояв: всередині системи влади різні рівні (центральний, регіональний та місцевий) та різні гілки (виконавча, законодавча, судова) також повинні взаємодіяти з використанням електронних технологій в рамках процесу надання державних послуг.

Функціонально діяльність електронного уряду можна розподілити на чотири складові:

  • G2G (government to government), держава для держави: надання держорганом послуг для інших адміністративних органів (проекти створення міжвідомчих мереж, корпоративних і державних баз даних, реєстрів введення електронного документообігу)

  • G2C (government to citizens), держава для громадян: надання державних послуг для населення (проекти надання відомостей про вільні робочі місця, видача свідоцтв про народження, реєстрацію та голосування виборців, референдуми, медична інформація)

  • G2B (government to business), держава для бізнесу: надання державних послуг для господарюючих суб’єктів (проекти проведення державних закупівель, видача ліцензій і дозволів)

  • G2E (government-to-employees), держава для державних службовців: надання державних послуг для держслужбовців

Згідно до підходу, запропонованому Соріном Дан Сандора, автором декількох книг з технологій електронного уряду, ці класичні форми можна доповнити новими рівнями взаємодії.

Основні форми взаємодії електронного урядування з різними суб’єктами

Громадяни Уряд Бізнес Сектор некомерційних організацій Наука
Держслужбовці (E) E2C E2G E2B E2N E2S
Громадяни (С) С2С С2G С2B C2N C2S
Уряд (G) G2C G2G G2B G2N G2S
Бізнес (B) B2C B2G B2B B2N B2S
Сектор некомерційних організацій (N) N2C N2G N2B N2N N2S
Наука (S) S2C S2G S2B S2N S2S

Загалом можна виділити чотири сфери прояву електронного урядування:

  1. Електронні послуги (e-services). Під даним терміном мається на увазі надання в електронній формі урядової інформації, програм, стратегій і послуг. Вони повинні бути доступні 24 години на добу і сім днів на тиждень. Сюди також додається надання послуг в електронній формі, електронна адміністрація та такі нововведення, як універсальне бюро послуг і доступ різноманітним службам «через єдине вікно».

  2. Електронне управління (e-management). Воно стосується внутрішніх інформаційних систем, що підтримують управлінсько-адміністративні функції державних установ, в тому числі керування даними та інформацією, ведення електронних записів та потоки інформації між департаментами. Електронне управління ускладнене тоді, коли уряд упоряджено за принципом розподілу роботи за різними галузевим сферам відповідальності.

  3. Електронна демократія (e-democracy). Електронна демократія – це використання інформаційно-комунікаційних технологій в якості інструменту, що допомагає встановлювати порядок денний та пріоритети державної політики, виробляти політичні заходи та брати участь у їх впровадженні в консультативній формі (наприклад, шляхом електронних консультацій або електронного голосування). Це стосується заходів, що підвищують ступінь участі громадян, у тому числі віртуальних міських зборів, відкритих нарад, збору відгуків, опитувань громадської думки й форумів громад. Зазвичай, після успішного впровадження електронного урядування на місцевому рівні громадяни можуть формувати в Інтернеті альянси на підставі того чи іншого ставлення до певної проблеми.

  4. Електронна комерція (e-commerce). Це та частина взаємодії уряду з зовнішнім світом, яка безпосередньо стосується бізнесу. Електронна комерція припускає обмін грошей на урядові товари або послуги через інтернет. Наприклад, громадяни можуть сплачувати податки або рахунки за житлово-комунальні послуги, продовжувати реєстрацію транспортних засобів або платити за програми відпочинку, а уряд може закупити канцелярське приладдя (через електронні державні закупівлі)

На думку зарубіжних політологів, електронний уряд — це використання інформаційно-комунікаційних технологій для перебудови уряду з метою зробити його більш доступним для громадян, більш ефективним та більш підзвітним. Відповідно до цього визначенню, воно містить:

  • забезпечення більш повного доступу до інформації через Інтернет: закони, законопроекти, інші нормативно-правові акти, зразки необхідних документів, а також економічні та наукові дані;

  • сприяння причетності громадськості до державних процесів за допомогою створення можливостей для більш зручної взаємодії з чиновниками через електронні канали, наприклад, забезпечення можливості заповнювати необхідні документи в електронному вигляді;

  • покращення підзвітності уряду через прозорість його операцій, що знижує ризики корупції;

  • підтримку виконання цілей розвитку у спосіб зменшення часу та матеріальних витрат, які суб’єкти малого бізнесу несуть у зв’язку зі спілкуванням з державними структурами, а також шляхом забезпечення сільських та інших периферійних громад інформаційно-комунікаційною інфраструктурою.

Таким чином, електронне урядування передбачає стимулювання взаємодії між громадянами, урядовими організаціями та обраними чиновниками, враховуючи процеси державного управління та вироблення державної політики. Особливу увагу при його розвитку необхідно приділяти розвитку електронної демократії — підвищенню ступеня громадської участі, он-лайн голосуванням, питанням етики, безпеки та недоторканності приватного життя, нерозповсюдження персональних даних, а також підвищенню рівня прозорості діяльності органів влади.

За матеріалами:
LOCAL GOVERNMENT AND PUBLIC SERVICE REFORM INITIATIVE
OPEN SOCIETY INSTITUTE,
Бюллетень Государственное управление в переходных экономиках, зима 2003, pdf
http://www.prostir.ua/category/library/

Наші контакти:
місто Харків, проспект Науки, 38, 6 поверх, офіс 618
Телефон: 760-71-00
Факс: 760-71-03
Пишіть нам
  • Головна
  • Послуги у Харкові
  • Наші кроки до електронного урядування
    • Єдиний реєстр актів міської ради
    • Карта звернень громадян у Харківську міську раду
    • Електронний документообіг
    • Міська диспетчерська служба
    • Інформаційна система містобудівного кадастру
    • Електронне робоче місце депутату
    • Електронний виконком
    • Погляд в майбутнє
  • Послуги громадянам
  • Послуги підприємцям
  • Форми електронного урядування
  • Нормативна база